Filtry poznawcze (post zaproponowany)

Witajcie, Piotrek napisał :
 "Siemka może mógł byś napisać o filtrze poznawczym bardzo mnie to zainteresowało od pewnego czasu z góry ci dziękuje i pozdrawiam :)  " - dziękuję za propozycje !

(kliknij na obrazek, aby powiększyć)


Filtry poznawcze 

 To o czym dziś przeczytasz, na pewno da ci do myślenia i wyjaśni dlaczego w niektórych sytuacjach zachowujesz się tak a nie inaczej. Większość twoich decyzji co kupić a co nie kupić jest skutkiem ubocznym filtru poznawczego.
 Bardzo często jest tak, że kupujemy samochód który jest rzadki w naszym mieście ma unikalny kolor, markę itp. Po około tygodniu ( nawet wcześniej) zauważamy, że jednak nasz samochód nie jest taki rzadki, że jest dość dużo takich samych aut w naszym mieście.

Kolejny przykład dotyczy mnie. Kiedyś jak usłyszałem słowo którego się rzadko używa lub po prostu go nie znałem nagle zaczynałem je słyszeć i widywać coraz częściej ( w internecie, telewizji, rozmowach itp.). Zawsze mnie to ciekawiło i w sumie nie raz się zastanawiałem dlaczego tak jest, myślałem "pewnie zbieg okoliczności" nie wiedziałem wtedy, że istnieje coś takiego jak filtr poznawczy.

Mechanizmy filtru poznawczego są wykorzystywane m.in. w reklamach. Nagle widząc jakieś piwo w reklamie którego nigdy wcześniej nie widzieliśmy zauważamy je na półce w sklepie.
Niektóre filtry poznawcze są nam nakładane celowo przez np osoby sprawujące władze w naszym kraju.

Dlatego wiele razy się czyta by sobie mówić rano : ten dzień będzie świetny spotka mnie wiele dobrego itp . -Tworzy nam się filtr poznawczy i widzimy więcej tych dobrych rzeczy .

Jak spotykamy nową osobę powiedzmy sobie dialogiem wewnętrznym : " ciekawe jakie ten człowiek ma dobre cechy? " zamiast mówić "a to chuj ma drogą marynarkę a dzieci w afryce umierają z głodu "


Jak to działa ? 

Filtr poznawczy, to można powiedzieć taka szpilka która wbija nam się w podświadomość i jest wyciągana w odpowiednich sytuacjach (przez nasz mózg) np w sklepie po obejrzeniu reklamy, w nowym samochodzie itd.
Ale filtr poznawczy to nie tylko nie istniejąca fizycznie myśl zapisana w podświadomym umyśle, mechanizm ten ma bardzo fizyczny przebieg dzieje się tak ponieważ informacja zapisana tworzy przekaźniki neuronowe i je coraz bardziej wzmacnia, a skoro przekaźniki są wzmocnione to łatwiej i szybciej zauważamy pewne rzeczy.

Chcesz sprawdzić to na sobie ? Nic trudnego !

Skuteczność filtru poznawczego można sprawdzić na sobie w prosty sposób:

Dziś wieczorem i jutro przed wyjściem  z domu myśl o czerwonym samochodzie, lub o seksownej blondynce. Gwarantuje ci, że jeśli będziesz myślał o tym intensywnie to będziesz widział masę czerwonych samochodów, lub blondynek !


Pozdrawiam .



Related Posts

1 komentarz

Obsługiwane przez usługę Blogger.